Gripa sau Raceala? Topul vitaminelor care tin departe GRIPA


gripaProviziile pentru vreme rea includ vitaminele A, B, C, D, E, calciu, magneziu, seleniu, zinc, fier si ulei de peste.

In sezonul rece, imunitatea celui mic este pusa la grea incercare. Pentru a face fata frigului si gerului, copiii au nevoie de protectie  suplimentara si, cum nu mai mananca din plin legume si de fructe, pentru a rezista presiunilor exterioare, poate fi nevoie, si de suplimente cu vitamine si minerale. Arsenalul complet in lupta cu iarna include vitaminele A, C, D, E, B7 si B12, dar si calciu si magneziu, fier, seleniu si ulei de peste, substante necesare pentru realizarea sutelor de reactii chimice care stau la baza mentinerii unei imunitati si sanatati bune, la cresterea dintilor si a oaselor.

Unele vitamine raman mai mult timp in organism, in timp ce altele se elimina mai repede. De exemplu, vitaminele A, D si E pot fi stocate in organism mai mult timp, deci, nu trebuie consumate zilnic. In schimb, vitaminele B si C nu pot fi stocate si parasesc foarte repede organismul, iar alimentele care le contin trebuie consumate zilnic, pentru „a face plinul”.

Vitamina C, „regina” vitaminelor care fereste micutii de guturai
Vitamina C este principalul motor al sistemului imunitar al copilului. Studiile au aratat ca previne complicatiile guturaiului si gripei, precum pneumonia sau alte infectii pulmonare. In plus, ajuta la dezvoltarea optima a sistemului cardiovascular si a ochilor si mentine pielea sanatoasa. Alimentele cu cel mai mare continut de vitamina C sunt citricele, kiwi, ardeii verzi si rosii, capsunile, tomatele, broccoli, cartofii (in special cartofii dulci), salata si legumele verzi, varza, fructele de padure si ananasul. Vitamina C se elimina repede din organism, deci rar putem vorbi de consum excesiv. Totusi, doza indicata copiilor nu trebuie sa treaca de 500 de mg pe zi, pentru a evita tulburarile digestive (diaree, dureri de burta).
O alta „vitamine minune” care antreneaza imunitatea pentru iarna este vitamina A. Atat in cazul copiilor, cat si in cazul adultilor, vitamina A fortifica sistemul natural de aparare al organismului, tinand virusurile si bacteriile la distanta, mentine sanatatea ochilor, a pielii si a unghiilor.  Studiile au mai dovedit ca ajuta la regenerarea celulelor si la dezvoltarea oaselor. Principalele surse de vitamina A sunt morcovii, spanacul, ardeiul gras, galbenusul de ou, laptele integral, ficatul, portocalele, caisele, piersicile, dar si cerealele „imbogatite”.

Vitamina D se gaseste in putine alimente
Vitamina D, atat de necesara in procesul de absorbtie a calciului si fosforului, ajuta nu doar la dezvoltarea oaselor, ci si la stimularea sistemul imunitar, grabind vindecarea in cazul racelilor si infectiilor respiratorii de sezon. „Vitamina-minune” este sintetizata, in principal, atunci cand copilul este expus la soare si se regaseste in proportii mici in foarte putine alimente, printre care pestele gras (somon si macrou), lactatele fortificate, conservele de ton in ulei, sardine si oua. De aceea, este indicat sa-i administrati copilului suplimente cu vitamina D.  Vitamina E, pe langa efectul binecunoscut anti-imbatranire si regenerant, intareste capacitatea naturala de aparare a organismului si este recomandata si copiilor in sezonul rece. Este esential ca intreaga familie sa consume alimente care o contin: spanac, seminte, uleiuri vegetale sau alune.

Cu omega-3, copiii devin mai inteligenti 
Biotina sau vitamina B7 ajuta la sintetizarea grasimilor, glicogenului si aminoacizilor. Se gaseste in ficat, fructe si carne rosie, in special. „Sora ei”, vitamina B12, ajuta la producerea de noi celule rosii. Se gaseste in peste, carne de pui, carne rosie si cereale imbogatite. Uleiul de peste sau acizii grasi omega 3 stimuleaza creierul copiilor sa se dezvolte in trei luni cat s-ar dezvolta in trei ani, este concluzia la care a ajuns o echipa de cercetatori britanici, citati de DailyMail. Creierele copiilor care au primit zilnic capsule cu acizi grasi omega-3 si omega-6 au dezvoltat mai multa materie cenusie, necesara dezvoltarii inteligentei. In final, tomografiile efectuate micutilor participanti la studiu au indicat faptul ca toate aceste modificari cerebrale au condus la dezvoltarea capacitatilor de invatare si concentrare pe termen scurt.

Doua pahare de lapte pe zi asigura necesarul de calciu
Calciul este un mineral esential in dezvoltarea copiilor, insa multi au deficit. Cantitatile recomandate pe grupe de varsta sunt: 800 mg pentru copiii intre 4-8 ani si 1300 mg, pentru ce care au intre 9-18 ani. Organismul isi face rezerva de calciu in primul rind din produsele lactate, care au cea mai mare concentratie de calciu. De aceea, este important sa includeti in alimentatia copilului doua portii de lapte pe zi. Organismul lui are nevoie de acest mineral pentru a-si mentine oasele puternice si ritmul cardiac stabil. De asemenea, magneziul ajuta la intarirea sistemului imunitar si la buna functionare a muschilor si sistemului nervos. In plus, magneziul ajuta la o mai buna absorbtie a vitaminei C si a calciului. Unul din cele mai bogate alimente in magneziu este cacaoa. Alte surse sunt alimentele bogate in clorofila: salata, ceapa verde, patrunjelul, spanacul, urzicile, dar si germenii de grau, fasolea uscata, alunele sau soia, bananele, prunele, alunele, migdalele. Copiii intre 1-3 ani au nevoie de 65 mg de magneziu, iar pustii de 4-8 ani- de 110 mg magneziu.

Mineralul care scurteaza la jumatate raceala
Zincul sustine imunitatea copiilor si functia nervoasa. De altfel, carentele de zinc cresc riscul infectiilor de tot felul. Suplimentele cu zinc pot reduce cu pana la 42% durata unei raceli, potrivit unui studiu efectuat de cercetatorii de la Universitatea Helsinki din Finlanda. Ipoteza potrivit careia zincul ar putea fi eficient contra racelii a fost emisa dupa o descoperire realizata in mod accidental, la inceputul anilor 1980. Medicii au observat ca raceala de care suferea o fata in varsta de trei ani, bolnava de leucemie, a disparut dupa ce pacienta a primit o pilula de zinc. Pacienta a preferat sa o lase sa se dizolve in cavitatea bucala, in loc sa o inghita. Zincul se gaseste in carne rosie, fructe de mare si cereale fortificate.

Seleniul indulceste virusul

Proviziile pentru vreme rea includ vitaminele A, B, C, D, E, calciu, magneziu, seleniu, zinc, fier si ulei de peste. Multiple cercetari clinice au evidentiat, in ultimii ani, eficacitatea seleniului in combaterea racelilor si infectiilor respiratorii, dar si in reducerea agresivitatii atacului viral, ceea ce inseamna ca grabeste vindecarea episodului de boala. Seleniul stimuleaza multiplicarea celulelor albe (anticorpi) si, implicit, raspunsul imunitar. Deficitul de seleniu favorizeaza mutatiile virusurilor. Surse naturale de seleniu sunt pestele si fructele de mare, rinichii, ficatul, germenii de grau, taratele, ceapa, rosiile si broccoli. Nu in ultimul rand, aveti grija ca micutul sa manance sufieciente alimente bogate in fier (carne, ficat, galbenus de ou, spanac, urzici si cereale). Una din cele mai importante proprietati ale fierului este oxigenarea sangelui. In plus, furnizeaza energie si stimuleaza dezvoltarea neurologica a copiilor in timpul cresterii si dezvoltarii lor in uter si ajuta la producerea de celule albe, asigurand buna functionare a sistemului imunitar. Organismul mai are nevoie de fier si pentru a produce vitamina B.  Deficientele de fier pot anemia copilul.

SURSA: evz.ro

+ Nu sunt comentarii

Adauga comentariu